Terug | 24 december 2016 | BLOG

Wat is beter voor mijn SEO-score? Een subdomein of een submap?

Wat is beter voor mijn SEO-score? Een subdomein of een submap?

Stel, je hebt een webwinkeltje waar je leuke producten verkoopt. Op een dag wil je een blog starten, want je hebt gehoord dat bloggen goed werkt voor de SEO-score van je website. Maar wat is nu beter: een subdomein of een submap? Oftewel: http://jouwdomeinnaam.nl/blog of http://blog.jouwdomeinnaam.nl?

Waarom zou je dat willen?

We beginnen eerst maar eens met een stukje uitleg: wat is de reden waarom je voor een subdomein zou kiezen, of juist voor een submap? In het voorbeeld van de webwinkel: stel je hebt een Magento installatie draaien op het domein www.domain.com. Dan kun je ervoor kiezen om een submap /blog/ te maken en daar WordPress te installeren. Technisch zal dat weinig problemen opleveren, maar vanuit veiligheids- en performanceoogpunt is het beter om deze totaal verschillende systemen uit elkaar te houden. Dat wordt moeilijk in het geval van een submap. Terwijl dit juist makkelijk gaat als je kiest voor een subdomein. Dan kun je namelijk je blog op een aparte server installeren, een A-record aanmaken en klaar: je blog draait compleet los van de rest.

Wat is beter voor de SEO?

We gaan in deze blog niet in op de vraag wat de technische mogelijkheden zijn, maar wat voor de SEO-score beter is. Je moet in het achterhoofd houden dat een subdomein over het algemeen een zelfstandige site is, die niets met het hoofddomein van doen hoeft te hebben. Terwijl submappen over het algemeen juist wel onderdeel zijn van het hoofddomein. De vraag is: zien zoekmachines dat ook zo? Google geeft nooit veel informatie prijs over hoe hun zoekalgaritmes werken, maar in een Hangout sessie op internet wordt deze vraag gesteld aan John Mueller van Google Webmasters. Hij geeft aan dat dit niet uitmaakt. De Google zoekmachine is volgens hem slim genoeg om te kunnen achterhalen of een subdomein een zelfstandige site is, of dat deze behoort bij het hoofddomein en dus op soortgelijke wijze als een submap beschouwd moet worden.

Is Google inderdaad zo slim?

De vraag is: is de Google zoekmachine inderdaad slim genoeg om het verschil te kunnen achterhalen of een subdomein gezien moet worden als een zelfstandige site of behandeld moet worden als een submap? Op diverse forums en blogs op internet wordt anders beweerd. Er zijn interessante artikelen verschenen waarin mensen onderzochten wat de gevolgen waren van switch van een submap naar een subdomein, of vice versa. Het resultaat was soms behoorlijk groot, waarbij de SEO-score in het geval van een submap veel gunstiger was. Is dat dan toeval? Of speelden er andere factoren een rol? Dat zou kunnen, maar toch is het opvallend. Daarnaast: Google heeft ongetwijfeld een slim algoritme waarmee ze goed kunnen detecteren of een subdomein opgevat moet worden als een submap, maar hoe zit dat met de andere zoekmachines?

Conclusie

Wil je hoog scoren met je blog, dan is het veiliger om te kiezen voor een submap in plaats van een subdomein. Is de keuze voor een subdomein dan altijd “fout”? Nee. Als de inhoud van een site dusdanig anders is dan de inhoud van het hoofddomein, of als het een andere vertaling is (bijv. http://en.jouwdomeinnaam.nl), dan kan een subdomein een prima keuze zijn. Maar dat zijn uitzonderingen. Een submap is in de meeste andere gevallen naar onze mening toch de veiligste keuze.

Delen op social media

Meer lezen?

Doe Excel de deur uit!

Doe Excel de deur uit!

10 november 2022
Stap een willekeurig bedrijf binnen en je komt hem tegen: de Excel-ondernemer. Iemand waarbij het groene Excelicoontje standaard in zijn taakbalk staat. Van die ondernemers 's die nachts dromen van Excel. Zo’n iemand die alles – maar dan ook echt álles – met Excel bijhoudt: inplannen van personeel, bijhouden van voorraad, berekenen van kosten en baten per medewerker, enz. enz. Oké, maar is daar wat mis mee? 🤷‍♂️
Kosten voor maatwerk software: lager dan u denkt!

Kosten voor maatwerk software: lager dan u denkt!

15 augustus 2022
Maatwerk software klinkt als een dure aangelegenheid. Maar de tijd dat software op maat vele tienduizenden euro’s kostte is voorbij. Door efficiënt te werken met de laatste technieken en door ons concurrerende uurtarief zijn de kosten vaak lager dan u denkt!
5 redenen om te kiezen voor maatwerk webapplicaties

5 redenen om te kiezen voor maatwerk webapplicaties

01 augustus 2022
Maatwerk webapplicaties kunnen veel voor uw organisatie beteken. De drempel kan hoog aanvoelen, maar in de praktijk is er vaak meer mogelijk dan u denkt. Daarom in deze blog 5 redenen waarom te kiezen voor software op maat.

Uw organisatie succesvoller?

Start samenwerking Contact

Of bel of mail ons voor een afspraak!

085 104 5400