Doe Excel de deur uit!

Stap een willekeurig bedrijf binnen en je komt hem tegen: de Excel-ondernemer. Iemand waarbij het groene Excelicoontje standaard in zijn taakbalk staat. Van die ondernemers 's die nachts dromen van Excel. Zo’n iemand die alles – maar dan ook echt álles – met Excel bijhoudt: inplannen van personeel, bijhouden van voorraad, berekenen van kosten en baten per medewerker, enz. enz. Oké, maar is daar wat mis mee? 🤷‍♂️

Afbeelding Doe Excel de deur uit!

We moeten toegeven: als wij zoiets zien voelen we ons vaak heel dom. De meeste ingewikkeldste formules komen we dan tegen, vaak zulke lange formules dat ze niet meer in het invoerbalkje van Excel passen. Of macro’s waarmee je dingen kunt doen waarvan je niet wist dat het kon.

Als je dan vraagt: hoeveel uur ben je nou bezig met die Excel? En waarom? Dan is het antwoord: ‘Omdat ik anders geen overzicht heb.’ ‘Omdat het boekhoudprogramma bijvoorbeeld niet aansluit bij wat je wilt’. Of ‘omdat je nu eenmaal geen andere manier hebt om je medewerkers in te plannen’.

Schaduwboekhouding

Allemaal leuk en aardig, maar je bent gewoon dubbel werk aan het doen. Want vaak is je Excel een soort schaduwboekhouding die naast een bestaand boekhoudprogramma wordt gedraaid. Zomaar wat recente voorbeelden die te in de praktijk tegenkwamen:

  • Een adviesbureau in de bouw die Exact als boekhoudpakket hebben waarin alle projecten en medewerkers staan. De planning van medewerkers – hoeveel uur zit persoon X op een project – wordt echter in Excel bijgehouden. Als er een project bijkomt, dan wordt deze zowel in het Exact als in het Excel bestand toegevoegd worden. Oftewel: dubbel werk. Niet ideaal, maar toch wordt het zo gedaan. De reden? ‘Ik zou niet weten hoe anders moet…’
  • Of wat te denken van een boomkweker: deze gebruikte een Windows-softwareprogramma dat in die branche veel gebruikt wordt. Dat programma kon ook relaties en bestellingen beheren, maar toch hield hij zijn bestellingen en klanten ook in Excel bij. Alles werd dubbel gedaan. De reden? ‘Omdat ik alles zo helemaal op mijn eigen manier kan doen’.

Wat is er mis met Excel?

Is dat dan erg? Zeker niet! Met Excel zelf is weinig mis. Maar denk wel eens na over de volgende dingen:

  • Hoeveel werk ben je wekelijks kwijt met je Excel-administratie bijhouden? Met het (dubbel) invoeren van allerlei bedrijfs-, medewerkers- en andere gegevens? Dan praat je wekelijks niet over minuten, maar over meerdere uren. 🕰️
  • De kans is groot dat er maar 1 iemand (waarschijnlijk jijzelf) is die met jouw Excel overweg kan. Anderen kunnen (of mogen!) er niet in werken. Want stel je voor dat er wat kapot gaat. En samenwerken in 1 Excel-bestand gaat nu eenmalig niet erg makkelijk.
  • Hoe veilig is je data? Hoeveel mensen kunnen bij je Excel-bestand? En hoe makkelijk is je bestand per ongeluk naar de verkeerde gestuurd?

Maar ja, wat moet ik anders…?

Wij hebben voor deze Excel-ondernemers een oplossing waarvan wij overtuigd zijn dat dat een betere oplossing is. Niet omdat wij dat denken, maar omdat we dat al bij heel veel andere ondernemers hebben ingezet: slim nabouwen van software. Wat wij dan doen is: het nabouwen van jouw Excel tot een maatwerk applicatie die hetzelfde kan.

  • We kruipen tot in het kleinste hoekje en gaatje: wat doet je Excel en wat wil je bereiken?
  • We koppelen met de systemen die je gebruikt, bijvoorbeeld boekhoudsystemen zoals Exact, Afas of Snelstart. Of we koppelen met branche-specifieke systemen. Met één doel: om te voorkomen dat je data dubbel hoeft in te voeren. Want dubbel werk willen we vanaf nu niet meer!
  • In onze webapplicatie is het mogelijk om gelikte rapportages uit te draaien, waar die Excel-grafiekjes bij in het niet vallen… 📊
  • En misschien het mooiste voordeel: de enorme besparing van tijd! Heel veel tijd. 💥

Vraag een demo aan!

Oké, wijzelf zijn enorm enthousiast over deze oplossing, maar we snappen dat je niet zomaar afscheid neemt van je Excel. Daarom vertellen we je eerst graag over de mogelijkheden en laten we demo’s zien van andere ondernemers. Interesse? Plan een demo met ons in en wij laten we je enkele leuke voorbeelden zien.